söndag 6 november 2011



En Bilentusiast i Umeå har förvånat mig på flera punkter när det gäller köpet av denna Buick Century 1956. Jag fråga varför en Buick 1955?? han svara jag har ledsnat på mina tidigare fordon så jag ville ha ett rejält jänkejärn! Vilka fordon har du haft tidigare?? Han svara några epor en motorcykel och några svennebilar men nu ska de bli ett riktigt jänkejärn!!


Finns mycket att berätta om denna entusiast men till att börja med så får ni veta att han fyllde 18 år tidigare i år...... Mycket imponerad.....


Bilen han köpt är en -55 Buick Century Riviera Four-Door Hardtop Sedan 6P.


Buick hade ett bra år 1956 och dom slog rekord i antalet tillverkade bilar med hela 738 814 enheter på en årsmodell, detta gjorde att de klev upp till tredje plats på försäljningslistan i USA. Buick tillverkade sin första miljon bilar med V8:a den 16 Mars 1955 och lite drygt två veckor senare den 5 April 1955 tillverkade Buick sin Åtta milionte Buick. Under året passerade man även 3,5 miljoner fordon sedan andra världskriget. Man passerade även miljonstrecket på tillverkade Hardtops så Buick hade å fira året 1955. Utöver detta så vann även Buick två tävlingar i Grand National Stock Car Racing 1955 vilket isig var en stor bedrift.


Buick tillverkade fordon i fyra olika modeller Special, Century, Super och Roadmaster och dessa fyra modeller i 18 olika karosseriutföranden så det finns å välja på... :-)


18 åringens 4dr HT tillverkades i 55088 exemplar och är en populär bil i Sverige. Men hur många exakt som finns kan jag inte se


Men Buick 1955 finns representerade med 170 olika fordon där 35 exemplar är ur serien Century. Av dessa 35 gissar jag att 5 är 4dr HT


Denna ynglings bil har följande spec


-55 Buick Century Riviera Four-Door Hardtop Sedan 6P


Längd 520,1 cm

Bredd 191,7 cm

Tomvikt utan vätskor från fabrik 1769 kilogram

Motor V8:a på 322 kubiktum ( 5,28 liter)

Med en effekt på 255 hästkrafter vid 4400 varv


Så visst finns det hopp för våra unga bilentusiaster runt om i landet...


Ha en busbra Söndag på Er......