tisdag 20 december 2011










Kanske den bil som gjort flest duktiga custombyggare till CustomKungar är Mercury 1949 till 1951 som så många uppskattar i Custat utförande.




Därför är det med stor glädje jag kan presentera vad som står översnöat utanför mitt kontor efter ett par timmar ute i det fria i vinterns första Göteborgs snökaos..:-))




Mercury passerade en miljon bilar under modellåret 1950 och det kan ha varit denna då det var exakt en sådan 4dr modell.




En Mercury 1950 cab var för övrigt official Pace car på Indianapolis 500 race i Maj 1950 men nu är det denna vi tittar på bilen som ska reg/kontrollbesiktigas på Torsdag/Fredag




Mercury Four-Door Sport Sedan 6P 1950 som kostade 2032 USD och som tillverkades i hela 132082 exemplar. I övrigt tillverkades 151489 exemplar som Coupe och 8341 exemplar som stationsvagn. Ovanligast nästan otroligt ovanlig är stationsvagnarna som bara nådde upp till 1748 exemplar.




Motorn i samtliga modeller var en V8:a på 255,4 kubic inch (4,19 liter) som vid gått humör gav 110 hästkrafter vid 3600 RPM. Vår vagn har ett dress up kit från Edelbrock i Aluminium som är oerhört vackert och dessutom ger några extra hästar med dubbla förgastare men mer än 120 är det knappast. Bakom hängde en 3vxl manuell låda som standard och en automat som option. Då vår vagn är anpassad för max performance sitter standard 3vxl lådan kvar.... där tom backlamporna fungerar.




Hjulbasen på alla modeller är 299,7 cm och längden på stationsvgn är 542cm Alla Coupe, sedan och Conv har samma längd 525cm . Tanken rymmer 74 liter.




Bilen har en tjänstevikt på ca 1700 kilo inkl förare och fulltank.




I Sverige finns idag 30 exemplar registrerade och vad vi med säkerhet kan säga om dessa är att det finns två Convetible (en ljusgul precis som Pace car bilen finns i Valbo) (en MörkRöd cruisar runt i Ystad) Sedan finns det tolv som man med säkerhet kan säga är Coupe och Två som är 4dr sedan så 14 Mercury 50 är Coupe eller sedan.




Men det otroligaste är att av de 30 i Sverige är det troligt att minst hälften är på nått sätt karosseriombyggd. Noterbart är att det inte finns en registrerad stationsvagn....