måndag 28 februari 2011

Har en kompis som håller på att flytta till Sverige och idag kom han med sexton?? av sina entusiastbilar till sitt nya hem i Sverige, kort kommer senare och så här skrev han...

Idag kom vi med 16 ekipage inga större skavanker fast det fanns allt för många spännande moment som jag berättar senare.....

Det väckte en hel del uppmärksamhet äve fast vi körde på natten.....

Börjar fan undra vad man håller på med..hehe...

Ännu en entusuast har hittat vägen och hemmet i Sverige...

För övrigt har jag haft helvetets ont i en tand å inget kunna göra sen i Fredags... Suck

söndag 27 februari 2011

Opel GT även kallad fattigmansCorvette tillverkades och såldes mellan åren 1968 och 1973 och då vi tittar bara på en årsmodell så blir det 1969…

För övrigt kan nämnas att 1968 år s Opel GT finns bara en i Sverige en som rullar i Rödeby regades i Sverige första gången 1995 med chassinummer 941733xxx.

Åren 1968 till 1973 tillverkade Opel hela 133463 exemplar av denna trevliga vagn och de registrerade ingen i Sverige som årsmodell 1968 utan den första som regades blev en 69:a.

Den 69:a med lägst chassinummer har 931723xxx det är en GT 1100 och därför en av de första.

Den 69:a med högst chassinummer har 94188xxx

I Sverige finns idag av Opel Coupe GT årsmodell 1969 totalt 186 exemplar

Av dessa 186 regades hela 177 exemplar åren 1969 och 1970 de resterande är regade 1972 och senare

Vanligaste färgen är Röd 89 exemplar
Blå 26
Svart 16
Vit 12
Grön 7
Orange 1

Trevlig Opel dag på Er!

torsdag 24 februari 2011

En mycket god bekant till mig är en 45 årig yngling (liten gutt) som heter Arild och bor i Mo i Rana. Han precis som de flesta av oss vill inte bli vuxen utan SKRIKER högt av glädje när en V8:a varvas upp.
Arild bor inte långt från den helt magnifika race banan Artic Circle Raceway utanför Mo I Rana och här brukar han ibland lufta sin gatregistrerade Chevelle Malibu Coupe 1976. Bilen är idag riktigt rustad med en Chevrolet Big Block på
468 kubiktum medEdelbrock toppar og insug, även hydraulisk roller kam.Arild gissar att den sparkar ca 350-400 hästar i asfalten.
Bilderna är tagna för några år sedan och när bilen hade en liten Small Block.

Kolla röken kolla asfalten kolla bilen kolla bakom ratten där Arild sitter och flinar skriker ut sin glädje över att än en gång få köra på ACR i Mo......

ARILD KOMMER SKICKA PROGRAM ÖVER DE TÄVLINGAR OCH DAGAR SOM DET HÄNDER NÅTT PÅ ACR 2011 OCH JAG KOMMER PUBLICERA DET HÄR, DÅ KAN SVENSKARNA ÅKA ÖVER GRÄNSEB Å KOLLA IN VA NORSKARNA HÅLLER PÅ MED.....

Chevrolet Chevelle Malibu tillverkades i två olika tvådörrars utförande 1976 (en med opera ruta och en utan) i 69061 exemplar och minsta motorn var en rak 250 kubiktums sexa på 105 vilda vid 3800 och den motorstarkasta var en V8:a smallblock på 350 kubiktum som gav 165 hästar vid 3800. Det är tur Arild hittat en annan väg än vad Chevrolet gjorde.

I Sverige finns av denna modell 70 exemplar registrerade där 67 är regade som årsmodell 1976 och tre exemplar som 1975, för de som var med minns vi att man kunde undvika avgaskraven som kom 1976 om man regade som 75B...


onsdag 23 februari 2011


Rambler Ambassador 990 Cross Country Four-Door Station Wagon 6P 1965 Har nyss kommit och trots att den tillverkades i hela 8701 exemplar så är här i Sverige ingen sen tidigare så detta kommer bli första exemplaret som registreras i vårt land och det är en stolt Stockholmare som kommer framföra denna otroligt fina och ovanliga bil.
Motorn har en känd storlek nämligen 327 kubiktum men har förutom den numeriska likheten inget gemensamt med Chevrolets mer kända V8:a också på 327 kubiktum

tisdag 22 februari 2011


Pontiac Grand Prix 1964 sålde bra för hela 63810 exemplar lyckadr de sälja och lite annorlunda bakljus har den för park och broms/blinkers ligger under dom liggande ribborna ovanför stötfångaren och de stora backlamporna är de stora vita stående i avslutningen av bakskärmarna ser bra ut i mörkret åckså......
Till Sverige har en hel del hunnit komma även om inte alla är lika fin som denna som har slutdestination Rossön.
Av de sjutton som redan registrerats i Sverige är det fyra som är nysålda här de registrerades första gången 1964. Det blir svårare och svårare att hitta denna modell i USA så senast vi såg en i hamnen var Tisdagen den 29 September 2009. i genomsnitt har det blivit en "ny" GP 1964 de senaste 10 åren och den trenden håller i sig.
Av de sjutton som finns här är har de sammansatts på fem olika fabriker runt om i USA men det är bara tre som likt denna är sammansatt på Pontiacs fabrik i Michigan USA.
Möter du en 64 GP är chansen stor att den är blå för hela sex av de sjutton har en blå kulör. Bara två av de sjutton är Vita vilket är ovanligt då Vit är en vanlig färg på de flesta modeller.

måndag 21 februari 2011



Chrysler Newport Four-Door Hardtop Sedan 6P 1967. Hade stora motorn 383 som standard men med lilla 2 portsförgasaren, Just denna bil har öven vinyltaksida vilket ser lite lustigt ut och även mordeniserats med sidomarkeringsljus som va standard året efter.

I detta utförande tillverkades å såldes i 14247 exemplar 1967 kostade i basutförande 3716 USD.

Till Sverige har det bara tidigare kommit ett exemplar och det är enVit som registrerades första gången Torsdagen den 5 November 2009. Den bilen glädjer sedan en tid folket i Vartofta. Den här bilen kommer på annan ort så det är liten risk att de möta varandra men kul med en ovanlig bil andra exet i Sverige

söndag 20 februari 2011

Kolla dom här två bilarna man blir lite konfunderad när man fått uppdraget att hämta en Rödvit Chevrolet två dörrars 1955 så efter kontroll så tog vi den vi tyckte bäst om.....:-) Egentligen blev det lätt då en var Hardtop och den andra stolpe..


lördag 19 februari 2011


Det är ju ingen hemlighet att en av mina favoritbilar är Pontiac Catalina 1965 och en nyfunnen vän fick jag mail där han ville veta lite statistik om sin bil.
Så här såg hans mail ut:
Hej Sören!
Jag skickar här 3 kort som jag tog sommaren 2009 när vi var på släkt-träff.Har bilen i garage på annan ort just nu så jag hoppas du nöjer dig med dessa tills vidare.Som du ser är bilen just nu vit på utsidan.Men jag vet inte när den blev det.Men misstänker att det hänt i Usa för dom har inte lackat insidor av dörrar.Dessutom kan man nästan skrapa bort färgen med nageln på sina ställen.Bilen har troligen varit " Mission Beige " för det verkar vara en sådan kulör när man öppnar dörrarna.Min tanke är att i vår-sommar återställa den färgen på bilen.Wildcaten finns kvar nylackad och den kan du också få bilder på så småningom.Har dock inga efter lack ännu. Har 3 barn och hoppas kunna få råd att skaffa en till USA bil.Vore trevligt om dom kunde få en var i arv så småningom.Men vet ej vilken ålder eller märke jag ska satsa på som tredje bil.Funderar lite på Oldsmobile eftersom jag aldrig haft någon.
MVH Kennie!
Som ni ser är det delikara problem han har och jag ska berätta en liten del av vad jag vet men också det han troligast vill veta....
Bilens fullständiga namn är Pontiac Catalina Four-Door Hardtop Sedan 6P 1965 kostade i basutförande 2985 USD 1965 och vägde utan vätskor när den lämna fabriken i South Gate Los Angeles USA 2843 Pounds. Det tillverkades och såldes 34814 exemplar av denna modell.
Den första av denna modell kom till Sverige först efter 32 år nämligen den 17 Mars 1997 sedan har det rullat på och den senaste kom att registreras 1 Maj 2010 så nu är det totalt elva exemplar.
De elva är fördelade med en Vit i Glimåkra i Söder till en annan vit i Skellefteå. Vanligaste färgen är Vit som fyra av de elva har.
Vi kan även nämna den 2+2 utrustade som finns i Sörberge. Den i Sörberge har 421:a annars är alla 389 utrustade.
Sex av de elva är precis som Kennies tillverkad på fabriken i South Gate Los Angeles.
Vi ser fram emot Kennies tredje bil.....

fredag 18 februari 2011

GAZ M21 "Volga" tillverkades åren 1956-1970 och var en snygg å populär bil i Ryssland, Bilden visar en övergiven sådan i Sankt Petersburg men det som förbryllar är att denna har gälar på bakskärmar och bagagelucka och det tyder på en luftkyld motor...?

Men det var endast vattenkylda som tillverkades dessa år 1956 till 1970??

Är troligt ett hembygge en så kallad Vallåkra Volga :-))

I vilket fall så finns i det i Sverige idag hela 19 körklara exemplar av detta åk och varierar från små platser som Haparanda Sandviken Lilla Edet men också stora ställen som Stockholm Malmö och Göteborg...

Men kul 19 ex och jag har bara sett en av dessa live.....

torsdag 17 februari 2011


I min värld går alltid skick före modell. Jag kan garantera att denna Mercury kommer att vara en av de finaste importbilarna under detta år när vi summerar år 2011.
Bilen är en Mercury Montego Two-Door Hardtop Coupe 1968. Bilen tillverkades på Fords fabrik i Dearborn Michigan 1968 och har sedan dess körts exakt 21400,4 miles eller omräknat i mil 3443,32 mil. Bilen har standardmotorn och det är en Ford 302 med två portare som ger 210 hästkrafter vid 4800 RPM. Bilen går och fungerar som en helt ny bil, det är nya däck, batteri, kylarslangar och en bränsleslang bytt annars är den exakt som när den lämnade fabriken 1968. Bilen är magisk och det är banne mig en ära bara att få vara nära den och det ska bli spännande att få se hur folket på regbesiktningen reagerar efter genomförd Ursprungskontroll.
Av exakt denna modell tillverkades det totalt 15002 exemplar och jag ska berätta om den första som kom till Sverige av exakt denna modell.
Det är en Vit som tillverkades på fabriken i Lorain i Ohio i början av 1968 Bilen rullade ett par år i USA innan den exporterdes till Sverige. Här passerade den Tullkontorets fönster Onsdagen den 31 Mars 1971 Den har haft några ägare i Sverige och den som nu äger den bor i Köping och de avslutade bilköpet Torsdagen den 24 April 1997 och idag 14 år senare är det samma ägare så man kan förmoda att om man äger en Montego 1968 så är den inte till Salu....
Denna finna som är Beige kommer att hamna på Bilmuseumet i Hoting och jag kan tänka mig att den även deltar på veteranbilsrallyt som anordnas i Juni men i övrigt kommer nog inte bilen att få så många mil på mätaren.
Wooooow vilken jävla fin bil..... OCH GARANTERAT BARA TVÅ EXEMPLAR I SVERIGE

onsdag 16 februari 2011


Kolla in på ett annat ställe på Hisingen dök denna Impala cab upp idag och visst är man förundrad över hur mycket fina bilar som egentligen kommer till vårt land och vi kan ju berätta lite mer om 58:a som var ett rekordförsäljarår för många märken och Chevrolet spotta ut massor av sin nya stora kaross.

Bel Airs Top of the Line Impala Convertible tillverkades å såldes i hela 83330 exemplar 1958.

I Sverige är Chevrolet 1958 populär vi har av bara modellen som är Bel Air V8:a 1958 alla utföranden hela 275 exemplar som är regbeiktigade och klara att använda.
Av dessa 275 är det sju stationsvagnar
Av dessa 275 är det endast 37 som är Convertible

Utöver dessa 37 är det även tre exemplar Bel Air Impala Convertible som original hade rak sexa

Så totala inregade Impala 1958 cabbar i Sverige är idag 40 st

Och snart två nya bara dessa två hittar till Bilprovningen så...

tisdag 15 februari 2011

Men om den kommit en varm sommardag Sommaren 1967 och landat på kungstorget utanför det sedan 1888 takförsedda salutorget Bazar Alliance istället för på Hisingen

Skulle Två Impala 58 möts den nya turkosa med AC 348:a Aut och Conniekit samt

Reines Gula med 283:a och 3vxl. Reine Har varit med och är det fortfarande kolla in http://kungstorgsraggarnagbg.se/ Här kan ni läsa lite om hur det var förr i Göteborg.

Reine som var en lugn och Trevlig kille körde hösten 66 omkring i en Svart 61:a 220S VingMerca och genom tur och känsla blev han erbjuden att byta denna merca mot en 58 Impala cab bara han fixa en tusenlapp och det gjorde Reine så vintern 66-67 slängde han runt stan men främsta på kungstorget med sin nya raggarbil. Sent en kväll hösten 1967 på väg in in till stan och i en tvär böj precis när treans växel kopplat ihop motor och kardan kastade det till och bilen tog två skutt i sidled rakt in i en stenmur. Reine fick skjuts av några polare till Kungstorget och Impalan fick en sista färd till Bilskroten på Tagenevägen. Reine kollade aldrig på vraket innan det pressades utan han sparade pengar och köpte en Studebaker Silver Hawk 1957 istället. Jag fråga Reine varför han inte gick och kolla på bilen efter kraschen då flina han å sa " Brudar å Bilar fanns de gott om på den tiden så förlora man en leta man direkt upp nått bättre roligare....

Sen ca 30 år har Reine slutat leta brudar nu är det bara bilar som gäller.... Men suckar han nog saknar man några av både bilarna å brudarna från den tiden.......



Vi ska titta lite på Chevrolets dyraste bil 1958 nämligen Chevrolet Bel Air Impala Two-Door Convertible 6P Den här Pärlan har precis hamnat i Göteborg och känner sig lite vilsen och ensam......

måndag 14 februari 2011

Jag har varit sjuk nu på bättringsvägen hoppas kunna återuppta bloggande Imorgon

Hare bäst

onsdag 9 februari 2011

Idag kollar vi lite kul statistik Lamborghini 1980 och äldre och vi visar en gammal bekant som kom in för några månader sedan och som inte ens ingår i mitt veteranregister men är så fräck att den fint symboliserar märket oavsett årsmodell
Det här är bland det häftigaste som finns på gatan i form av fart och väghållning. Lamborghini Countach 5000 Quattro Valvole från 1988. Bilen har bland annat fytrhjulsdrift och V12:a och är helt makalös. Denna bil har rullat blott ca 1000 mil i Texas USA och landar på hemlig ort i Norge.
Så nu tittar vi bara på Lamborghini i Sverige 1980 och äldre. Lamborghini började sälja sportbilar 1963 och den äldsta vi hittar i Sverige har ett chassinummer som inte ens är uppe i 500 och det är en 350 GT 1966 och den rullar i Oxie.
De två motorsvagaste är två Murraco från 1973 den ena i Väckelsång och den andra i Östersund
Den starkaste är en Miura från 1973 med uppgivna 405 hästkrafter och som sig bör är den kraftigaste hemmahörande i Stockholm
De är 51 Lamborghini som klassas som veteran bilar i Sverige idag (1980 äldre) av de som finns registrerade idag har en Röd Espada 400 GT 1971:a varit här längst den registrerades redan i Januari 1971 och den hör hemma hos en kille i Sollentuna som ägt den sedan 1981. Senast en veteranare registrerades i Sverige var i Tisdagen den 22 Juli 2008klockan 11.
Vanligaste färgen är Röd där hela 19 bär den färgen och detta förvånar föga däremot är det mer intressant att på delad andra plats är det alla sex vardera Grön, Blå, Vit och Svart.
De 51 är fördelade från Oxie i Skåne till Östersund i Jämtland.
En liten rolig historia som handlar om en kille från Norrland där företaget gått väldigt bra så han köpte en Lamborghini och la till både stor stereo och dubbade vinterdäck och den ska ha synts på vägarna vintertid både i Jämtland och Norrbotten, maila mig gärna bild...
Till sist om tjejen från Stockholm som beställde en ny Lamborghini och hon insisterade på att den absolut skulle vara Gul.... hon fick sin vilja igenom och efter det såldes en hel del Gula världen över men hon var först.... dock är nog den nyare än 1980 då ingen av veteranarna är Gul.
Trevlig statistik Onsdag på Er.....:-))

tisdag 8 februari 2011


Nyss hemkommet å på väg mot Östersund


Bland det busigaste man nästan får köra på gatan..

måndag 7 februari 2011









Detta blogginlägg görs den 30 April 2010 för att förtydliga texten om Ford LTD Landau 1976. Tommy Olsson i Uddevalla skickade en bild på sin LjusRöda LTD Landau 1976 och berättade att hans minsann registrerades så tidigt som 26 Juli 1988.




Tommys är inte bara den första utan då denna också hittats åt i registret innebär detta att det finns tre exemplar i Sverige idag av Ford LTD Landau 2dörrars 1976. Denna som är Ljusröd äger Tommy sedan 9 Juli 2010.




Varför Tommys bil inte kom fram i min registersökning tidigare är oklart men jag har precis uppdaterat mitt register så nu VET :-) Jag att det finn exakt tre exemplar i sverige av denna modell en Ljusröd i Uddevalla en LjusBlå i Bohus och en Vit i Åseda



Detta är en nästan unik bil I Sverige.

Bilen är en Ford LTD LANDAU Two-Door Pillar Hardtop 1976 Bilen tillverkades I 29673 exemplar och kostade 5613 USD som ny.

Till Sverige har bara två letat sig och den första som kom 17 April 2008 är vit och rullar idag I Åseda.
Denna köpte Reine å Diana på sin USA resa 2010 och den rullar sen förra året I Göteborg ovanligt med så ovanlig bil….. och denna körs året runt. E de jänk så e de.....

söndag 6 februari 2011


Ni som sökt mig i fråga om statistik så är det nu äntligen öppnat världens största

fordonsregister över registrerade fordon årsmodell 1980 och äldre.

Jag ville visa lite vad man kan göra och därför fick slumpen ta fram en bild och valet föll på en Chysler 300 Convertible 1966 som vi fick förmånen att kolla på i sommras på Street Rulers trevliga sommarmöte i början av Juni där jag var speaker.

I Sverige finns idag 66 exemplar registrerade av Chrysler 300 1966.

av dessa 66 är det 28 exemplar som är 2dr Convertible

Den första av de 28 registrerades Måndagen den 4 Februari 1980 strax efter kl 14

Den 14:de av de 28 registrerades Lördagen den 13 Maj 2006 kl 11:15.

Den senáste registrerade kom 1,5 vecka efter ovan foto var taget nämligen Onsdag den 16 Juni 2010.

Av de 28 är det fyra som likt denna är Röd till färgen.

Vanligaste färgen är dock vit som hela sju av de 28 är.

Vi använder våra 300 från 1966 ganska bra hela 50 av de 66 är i trafik.

Endast en av de 66 har aldrig tagits i trafik en vit 4dr HT i Skurup som kom in för 11 år sen

Av de 66 är merparten från fabriken utrustad med 383 4 barell ( 58 exemplar)

Av de 66 är ett fåtal från fabrik utrustad med 440 4 barell ( 8 exemplar)

Inga andra motoralternativ förekom från fabriken på de vi har i Sverige idag....

Kul är det i alla fall att få jobba med detta fantastiska register..... röda blåa gula lila mmmmmmm

Statistik är tamefan onödigt roligt.....

fredag 4 februari 2011


1988 när jag i slutet av Oktober kom till Los Angeles första gången så hamnade jag 400 meter från Venice Beach med fäljanmde adress
1028 4th Ave Los Angeles, CA 90291, USA härhyrde jag en säng för 6 USD per natt och här bodde jag nästan alla av de sex veckor som jag var där. I bagaget hem då var det bland annat sju V8 motorer och 10 bilar då som nu är det härliga tider även om det denna gång bara var lite kläder å bildelar man fick med sig.....

torsdag 3 februari 2011


Igår kväll så kom jag då iväg från Paris med ett fullsatt plan till Göteborg.
De på flygplatsen var mer än hjälpsamma så det blev några riktigt trevliga timmar där.
Men för att inget skulle gå fel så blev jag först på planet och det ser lite konstigt ut när ingen annan är där...
Tack till de som tog sig tid å hjälpa mig med att ringa frun och Peder.
Idag försöker vi hitta varandra.... jobbarSören och USA Sören och det kan ta några timmar

onsdag 2 februari 2011





PARIS PARIS........SOS........
OBS ÄVEN OM DU INTE KÄNNER PEDER RING 0730-xxxxxx LÄS NEDAN
GOSSARNA PÅ BILD LÄMNADE MIG ENSAM I PARIS..... DE ÄR I SVERIGE GÖTEBORG REDAN NU OM NÅN LÄSER DETTA RING PEDER SNARAST OCH SÄG HAN LÄMNAR STEN OCH SPRIT PÅ FLYGPLATSEN I GÖTEBORG ANTINGEN I INFORMATION ELLER PÅ BAGAGESERVICE.... MIN TELEFON ÄR PAJ OCH JAG HAR FÅTT LÅNA INTERNET
OBS DETTA ÄR VIKTIGT OCH DEN SOM GÖR SÅ ATT STENEN FRÅN GRAND CANYON OCH SPRITEN FRÅN LOS ANGELES STANNAR I GÖTEBORG BLIR JAG SKYLDIG EN TJÄNST.
SJÄLV ANLÄNDER JAG IKVÄLL VID 21 TIDEN TILL GÖTEBORG....


tisdag 1 februari 2011


Klockan är 4 på morgonen och vi packar bilen för att kunna åka till flygplatsen opm några timmar är vi på väg