söndag 25 december 2011

Hjuldagen 2011 vi letar oss norrut och kommer nästan hem till tomten och hans släde..... Vi hamnar hos ett riktigt Cadillac freak i Umeå den här tomten Mats Palmgren har nämligen tre fina olika gamla Cadillacs i sitt garage och idag kollar vi in den riktiga Tomtebilen nämligen en Cadillac 1952 men först lite om tomten Mats Palmgren. När Mats för några år sedan var ett yngel på 18 år kollade han i plånboken och fann några tusenlappar och dessa satsades inte på en bra bruksbil utan på en bil att cruisa med i Björkarnas stad Umeå. Det var en fin Chevrolet Styline De Luxe 1950. Med Chevan kom även tjejerna :-) och hon som stannade längst blev hans fru så Chevan försvann och ersattes av hus barn och allt det andra i familjelivet. Med tiden började livet balansera sig till det positiva och Mats började se sig om efter en bil från Femtiotalet. Och i Californien hittade han en kille som var bra fotograf för på bilderna han fick gjporde han slag i saken och med oroliga steg gick han till banken och sände sina surt förvärvade slantar till andra sidan jorden där en bra fotograf väntade. Bilen kom iväg från USA och anlände Göteborg och Mats ansåg att SJ var det bästa alternativet. Bilen ställdes på ett godståg på Hisingen i Göteborg tillsammns med ett gäng nya Volvo S80 och turligt nog stod Cadillacen överst för vagnen kollapsade och det resulterade två mosade Volvo S80, om Mats hittar några bilder lovar jag visa dom här senare. Bilen kom yckligt hem och en godsak brukar följas av en annan så det har även blivit en Cadillac Sedanette 1949 och en äldre Ford Rod men idag riktar vi ljuset på familjens 52:a. Först något som jag förvånas över är att Cadillac använde samma ljusinsats för funktionerna parkeringsljus, blinkers och dimmljus. Här när Mats slagit på dimmljusen så måste blinkerslamporna vara mycket svåra att se....
Cadiillac 1952 var alternativet om man ville ha den mest efektfulla motorn som erbjöds på den amerikanska marknaden 1952 med sina 190 hästkrafter vid 4000 RPM. Cadillac hann även med att bygga tillbehör till krigsindustrin och den 1,3 miljonte Cadillacn sedan starten rullade ut från bandet i Detroit.



Men nu är det den fina Serie 62 Two-Door Convertible Coupe 6P 1952.

Cadillac Tillverkade och sålde 6400 enheter som denna modell 1952 Priset i basutförande fritt fabriken var satt till 4110 USD men då ingick ¨ hydralisk öppning och stängning ac sufflett och rutor sams manöverering av framsoffa.
Längden är 547,4cm
Bredden 203,4cm
Hjulbasen 320cm
Bränsletanken rymmer 76 liter
6 Volts elsystem 8X15 tums däck
Motorn är en 331 kubiktunms 5,42 liters V8:a på 190 hästkrafter vid 4000 varv
Just denna modell var ju tillverkad i 6400 exemplar
Tjänstevikten inkl full tank och förare är ca 2200 kilogram.
Cadillac såldes i 8 olika utföranden modellåret 1952 och till Sverige har det letat sig 46 exemplar av dessa.
Av dessa 46 är det åtta exemplar som är i Convertible utförande precis som Mats bil.
Men detta måste vara den finaste 52:a cabben åtminstone i hjuletider

Av de åtta Convertible Coupe som finns i landet kom den första in Söndagen den 10November 1991 ich det är en gul som rullar i Linköping. Den senaste är en Svart i Stockholm som såg Sveriges ljus Fredagen den 28 December 2007 kl 15 Och det lär komma fler av denna fina bil.

I Bjuv långt i Söder är en Grön (av de åtta) och längst i Norr är Mats Röda

God Hjul Mats med familj och bilar och till andra andra bloggläsare