tisdag 26 juni 2012

Excalibur Historia









Excalibur togs fram till New York Bilshow 1964 av en designer på Studebaker man tog helt enkelt en ram och drivlina från en av sina Studebakers och byggde en ny kaross i aluminium och rostfritt som las ovanpå. design var tagen från Mercedes klasisska SSK  från 1927. Den kallades först för Mercbaker men då Studebaker gick i graven ungefär samtidigt tog designern och några andra över projektet och började sälja Excalibur 1965. Excalibur var den sista riktiga handgjorda bilen i den amerikanska bilhistorien.
På grund av dålig ekonomi så gick Excalibur i konkurs efter 25 år 1989.
Man tillverkade under dessa 25 år totalt 3166 exemplar och de allra flesta finns kvar spridda över världen till allehanda människor. Jag har nu med hjälp av en god vän kommit över ett ac dessa exemplar och det är en Excalibur Two Door Four seat Pheaton från 1973 och den har både Hardtop och soft top samt ett skydd över hela inredningen där man kan öppna bara för föraren.

Bilens ram är en boxad ram gjord av 6,2 mm tjockt stål och i fram hänger en Corvetteframvagn och i bak en Corvettebakvagn. Motorn är en Corvettemotor på 454 kubiktum och bakom hänger en TH 400 växellåda

Jag kommer köra bröloppspar i Göteborgsområdet med denna bil och eventuellt renovera den i framtiden.

Men åter till statistiken 3166 exemplar tillverkade åren 1965 tom 1989.

I Sverige finns idag av årsmodellerna 1965 tom 1980 totalt 32 exemplar och av dessa 32 är endast 22 exemplar i trafik.

Fränare än frän går som en gokart och kanske åker vi till Ryssland i denna om en månad