torsdag 13 september 2012

 Chevrolet är ett bilmärke som ligger mig varmt om hjärtat och kanske då Impala allra närmast och då gäller det alla modeller där kanske första 58:an och sista 96:an har speciellt  företräde
Jag håller på bryta ner årsmodell 1960 och har en alldeles förträfflig historia  som jag borde gjort färdig men det kommer hela tiden nytt vetande så det blir å hålla ut. 

Skriver jag nått om 1963 händer det alltid nått i email inkorgen.

Men flest av Alla Impalas i Sverige är årsmodell 1965 och vi ska kolla upp den näst mest tillverkade modellen 1965 och se vad vi hittar om fyradörrars Sedan
En kille i Dalarna funderar på att köpa den och han har sänt mig tre bilder där jag här delar med mig av en.
Först köparen läs hela texten nedan så har du svar på några av frågorna det jag inte skrivit om kan jag inte svara på utan  att se bilen eller få mer information. Lycka till med bilköpet och hoppas det blir rätt.
Chevrolet gick bra 1965 man tillverkade hela 2.382.509 fordon  i ungefär ett dussin olika modeller.
Nästan 50% av alla fordon var av modellen Impala. Hela 1.046.514 exemplar var modellen Impala Impala SS.  Dessa  var fördelade i nio olika utföranden.
Vi tittar exakt på denna vita bil och ser då att 480.801 exemplar tillverkades av Impala Four-Door Sedan 6P 1965.
Vår bil tillverkades i Maj 1965 på fabriken i Los Angeles och  levererades med en inredning i blå färg tillverkad i både tyg och Galon. Kaross och tak Var lackerad i en vit färg kallad Ermine White. Vad man kan se så är den omlackad åtminstone en gång ( vit färg på ch nr plåten)
Vad vår bil är värd är skrivet i stjärnorna men mellan 40 till 200000 tusen kronor allt beroende på vilken motor bilen har idag och kanske främst vilket skick på kaross och vilken dokumentation som följer med bilen.
Chassinummer och body plåt avslöjar inte så mycket på dessa bilar annat än att den hade v8:a och färgerna in och utvändigt samt karossnummer.
Bilen kostade i basutförande 2779 USD
Bilen vägde utan förare vätskor eller bagage 1630 kilogram
Hjulbas 302cm
Längd 541cm
Bredd 202cm
Höjd141cm
Spårvidd fram 1588mm
Spårvidd bak 1585
Tankrymd 76 liter
Man kunde få motorer från rak sexcylindrig på 90 hästkrafter  och 230 kubiktum  upp till en 340 hästars 409:a men vi gissar att vanligast var 283:an som var Chevrolets slitvarg sedan några år. Vilken motor som var original i denna bil kan styrkas genom gamla dokument  Vi  vet att vår bil hade V8:a från fabrik men ej hur stor (liten)
Växellådan kunde fås i 3 eller 4 växlad manuell  eller två eller trestegs automat
Bakaxel 10 eller 12 bultad.
I Sverige finns det idag  totalt 19 exemplar registrerade av Chevrolet Impala Four-Door Sedan 6P 1965
Av dessa 19 är hela 18 från fabrik utrustad med V8:a.
Men endast en av de 19 hade från fabrik en sexcylindrig motor nämligen en LjusBrun i Hörby men den har tuffats till genom åren så den har en hyffsat pigg V8:a idag men originalkännarna skulle jubla om det varit originalmotorn