tisdag 1 januari 2013

OLDSMOBILE CUTLASS "S" CONVERTIBLE 1968 Å GOTT NYTT ÅR

 
Oldsmobile är ju ett av mina favoritmärken och därför var det kul att under slutet av förra året få glädjen att legalisera en Cutlass ”S” 1968 Convertible.

Oldsmobile lanserade sin lilla modell F-85 redan 1961 och från 1964 fanns Oldsmobile F-85 Cutlass som egen modell och den började växa i storlek.

1968 så ville man extra visa att Cutlass 2dr Coupe och Conv var en kortare bil och namngav den Cutlass ”S” vilket betyder kortare hjulbas efter engelska ordet short 1967 var hjulbasen på Cutlass Coupe och Conv 115 tum och 1968 var den 112 tum.

 

Men nu tittar vi på årets första dag n närmare på Carolas  Oldsmobile Cutlass ”S” Convertible 1968

Längd 512,10CM    Bredd 194,60CM      Hjulbas 284,5CM

Från fabriken vägde den 1549 kilogram utan passagerare och vätskor. Vid rak sex cylindrigt utförande var den 77,12 kilogram lättare.

Carolass bil levererades med V8a från dag 1 och  vi finner under huven följande

En 350 kubiktum stor motor som ger 250 hästkrafter vid 4400 RPM. Bränsletanken rymmer 75,7 liter

 

Modellen tillverkades i 410 exemplar med sex cylindrig motor och 13667 exemplar med V8:a.

I Sverige har det hunnit bli totalt 39 exemplar som klarat regbesiktningen och registrering.

Första bilen registrerades den 31 Juli 1973 och nu blir Carolas nummer 40

Av dessa är det 39 exemplar som från fabrik levererades med V8:a

Endast en av de 410 tillverkade med sex cylindrig motor har hittat hit och det är också en röd men den kom med amerikabåten redan den 4 November 1974  Den bilen hittar vi sedan 1988 i Tingstäde.

Jag har summerat 2012 och känner mig rätt så nöjd men inte så nöjd att jag vet att 2013 kommer att bli ett ännu bättre år och vad jag vet nu är att 2013 innehåller följande:

Minst en USA resa första nu i Januari som ni får följa på www.usabil.nu

Flera Rysslandsresor där minst en kommer dokumenteras på www.usabil.nu

Jag kommer vara speaker på bilträffar, cruisingaftnar och veteranbilsrallyn.

Jag kommer börja göra storys med Video korta film klipp på www.youtube.com och www.usabil.nu

Skrivande i min blogg och på Facebook.

Jag kommer skriva artiklar på flera olika ställen och vilka det blir är fortfarande lite oklart men håll utkick här så får ni veta klart är att det blir både digitalt och i pappersform.

Tackar också för att jag fått uppleva 2012 med min familj och vänner. 2013 är ännu till största delen ett oskrivet blad  men om du läst ända hit ner är risken/möjligheten att våra vägar kommer korsas under det härliga År som nu kommer, jag ser fram emot vårt möte.

GAMLA OCH NYA VÄNNER GOTT NYTT ÅR FRÅN MIG TILL DIG OCH DIG OCH DIG………




 Här  kollas att allt stämmer av Bilprovningen inför den slutgilta legaliseringen i Sverige
För många är amerikanska bilar med separata framstolar samma som sportbil och soffa samma som glidarbil så detta är ju då en Sportbil. Oldsmobile erbjöd också en jämnstor bil nästan exakt lik denna med beteckningen 4 4 2 men det är en annan historia