torsdag 2 maj 2013

BUICK CONVERTIBLE 1948



LÄS PÅ USABIL.NU ANSLAGSTAVLAN DÄR FINNS MER INFO
Bilar är kul och knyter ihop människor på hög och låg genom att vi delar kärleken till dessa fantastiska fordon  Byggmästare Gösta Lindstens Buick lever vidare och grabben som köpte  bilen 1973 ringde mig häromkvällen och berättade mycket glad om äventyret som började för 40 år sedan och som följt honom i vått och torrt. Här är lite av hans berättelse.

Som liten grabb hade en av storgubbarna hemma i byn  en fyradörrars Buick 1948 och det var både med glädje och viss avund och dröm som han såg denna fantastiska skapelse glida förbi honom där han stod å väntade på sina kompisar nån gång på femti-sext talet. Tiden gick och drömbilen glömdes bort.
Byggmästare Gösta Lindsten som ägde fastigheter både i Sverige och utomlands fick under våren 1948 syn på en fantastiskt fin Buick Convertible 1948 som var fabriksny och ljusgul med svart Sufflett hos en bilhandlare i Västerås. Gösta gillade bilen men då hans affärssinne bromsade honom avböjde han att köpa bilen för den smått enorma summan av 24000 Svenska Kronor. Senare samma år skulle det visa sig att Byggmästare Lindsten haft rätt när han inte köpt bilen för hösten 1948 passerade han återigen Västerås och o samma skyltfönster stod  den vackra Buicken kvar och efter viss förhandling avslutades affären med att Lindsten betalade 20000 kroonor för bilen.
Bilen kom att användas flitigt av Byggmästare Lindsten och den fick även några gånger gå ner till hans fastigheter i Frankrike. Och han skötte sin bil lika bra som sina fastigheter så slitaget var minimalt. Bilen gick så tyst att de gående där han körde fram hörde honom inte och den starka tonen från signalen var inte det ljud byggmästaren ville överraska sina medtrafikanter med så han köpte en liten ”typ kyrk klocka” som satt i dåtidens spårvagnar  och som ljöd mjukt när en spårvagn var tvungen att uppmärksamma medtrafikanter. Den klockan gjorde att alla log när Buicken kom på Byggmästarens resor.
Efter att ägt bilen i 25 år tyckte Byggmästaren att den skulle få ett nytt hem så en annons lades ut i Dagens Nyheter under säljes som publicerades Fredagen den 10 November 1973 för summan 2000 Kronor.

Året var 1973 Ring ring var mest spelade låten på Radion och i Augusti utspelade sig rånardramat på Kreditbanken på Norrmalmstorg som trots massor av dramatik slutade lyckligt men som gjort Norrmalmstorg världskänt. I Stockholm fanns en lantisgrabb som jobbat hårt en längre tid och i fickan brände så stora sedlar som tom en Tusenlapp och Den här veckan i November hade han långhelg då han var ledig både Lördag och Söndag.
Fredagen den nionde November 1973 sitter han  efter jobbet och läser Dagens Nyheter. I fickan bränner inte bara pengarna han tjänat tidigare utan även den nyutbetalda veckolönen.
Vår grabbs hjärta hoppar till när han ser annonsen som förkunnar att en Buick 1948  var till salu i Linköping.  Linköping tänker han 225 kilometer bara för att köpa en bil men så minns han hur han trånat när traktens Buick passerat honom och nu hade han läge på en Buick 1948 som dessutom var i Cabriolet utförande så Han ringer byggmästare Lindsten i Linköping  och de kommer överens om att han ska få komma ner på Lördagen och köpa bilen. Innan Lindsten la på telefonluren sa han Jag vill ha 2000 för bilen Kontant…. Inga problem sa vår vän. Han ringer sin bästa vän och får honom som följeslagare dagen efter.
Fredagskvällen går åt till att räkna pengarna igen och igen köpa en så gammal bil när man kan köpa en nästan ny trygg Amazon för samma pengar. På kvällen har han svårt att somna och  han vaknar före sex på Lördagsmorgonen. Han hoppar i byxorna hämtar sin kompis och såå var de extra tidigt på väg söderut efter gamla riksettan.
Lördagen den tionde November vid tio tiden svänger han in på gården dit han kommit efter Lindstens noggranna beskrivning och innan han parkerat bilen han kom med vet han att därifrån kommer han åka sin nya Buick.
Han gör en kort provkörning så följer byggmästaren in och papper och pengar byter ägare och på väg ut möter han en bilhandlare från Södertälje som snopet får se Buicken och den nya ägaren glida iväg från Linköping mot huvudstaden.
Sedan den där Lördagen i November 1973 för fyrtio år sedan har nuvarande ägare och Gösta Lindens Buick varit ett par och under ca 14 år stod den undanställd till bilrenoveraren och kompisen Hans Emeren sa ta hit Buicken så tar jag igång den så efter några dagar i Hans händer gick den på nytt och rullar troget runt varje Sommar mest i Dalarna.  Bilen är egentligen bara underhållen under sina första 65 år och fortfarande fungerar den riktigt bra.
Vi pratade även om en klockan som renoverats och vid urmonteringen upptäckes en liten instruktionsbok i storleken 1x2 cm virad runt en elkabel till klockan och givetvis är boken åter på plats efter att klockan renoverats.
Fick också veta att Byggmästarns Buick var en av de som byggts för export och de skillnader han kände till mot de usa byggda var
·        3vxl manuell istället för automat
·        Tjockare topplockspackning för å sänka kompression då högoktanig bensin var svår att finna utanför USA
·        Äldre modell av ratt

Ja tänk vad mycket historia en bil kan ge sina ägare och beundrare under sin livscykel.   Stort tack till ägaren som kontakta mig och allt i denna text må inte stämma helt men ger ändå en rätt så tydlig bild av att många år gått!