söndag 15 september 2013

NASH AMBASSADOR SIX 1938




Har av olika anledningar snöat in på Nash, detta mest beroende på  den fina Nash Amassador Six Four Door Sedan 6P 1938 som jag hittade i Hoting för ett par veckor sedan.

 

Bilen tillhör Per-Åke Persson från Strömsund men  den började sitt liv redan som ny på Frösön i Östersund Jämtland Sweden Världen hos en  rikare familj som föredrog en kvalitetsvagn med fyra dörrar istället för de massproducerade Ford Vagnarna. Troligt var Frösöfamiljen välbärgad och dessutom skötte de bilen omsorgsfullt då den idag fortfarande  75 år efter tillverkning fortfarande är i enastående skick. Visst är den renoverad men bara delvis.

Vi ser Att 1938 finns det i Sverige sju bilar registrerade av märket Nash och av dessa sju är två  Convertible. Osäker på hur de fem övriga är i utförande men de sju är spridda från Henån i Söder till Strömsund i Norr.Vi gissar att det är Två som är i 4dr utförande precis som Per-Åkes bil. Notera att 1938 är sista året med huvudstrålkastarna utanför bilen, 1939 fälldes de in i framskärmen å de e ju på tok för modernt…….

Intressant är att kunna skruva tiden åter och se hur det såg ut på Frösön första gången bilen kom dit?

Sen är växellådan  extremt intressant då beställaren av vagnen beställde nymodigheten Vaccum kontrollerad växling till den tre växlade  växellådan  vilket gjorde att det monterades en växelspak mitt på instrumentbrädan för att styra  Vaccum tekniken. Kostade 30 USD extra.

Sen har den också Overdrive som kostade ytterliggare 50 USD.

Motorn var en rak sex cylindrig toppventilsmotor på 234,8 kubiktum som gav 105 hästkrafter vid 3400 RPM

Vaccum styrningen av växellådan är ytterst intressant men vad som verkligen fångade min nyfikenhet och som jag hoppas någon på ett enkelt sätt beskriver för mig: VARFÖR SER TÄNDNINGEN UT SOM FÖLJER.

Vi börjar med att titta på fördelarlocket det är 14 kabel anslutningshål  på denna (SEX) 6 Cylindriga motor????????.

Två kabelanslutningar i mitten ovanpå fördelar locket går till var sin tändspole (Bilen har alltså två tändspolar)

Sex kabelanslutningar går från fördelarlocket  till de (SEX) 6 tändstift som sitter på motorns   vänstra sida

Sex kabelanslutningar går från fördelarlocket  till de (SEX) 6 tändstift som sitter på motorns   högra sida

MOTORN HAR ALLTSÅ  TOLV (12) TÄNDSTIFT TROTS DEN ÄR SEX CYLINDRIG  VÄNLIGEN DU KUNNIGA FÖRKLARA VARFÖR!.