torsdag 31 oktober 2013

TULLVERKETS 12% REGLER

SAXAT FRÅN TULLENS HEMSIDA

Nya regler från den 1 januari 2014


De nya reglerna återfinns i den kompletterande anmärkningen till kapitel 97 i den Kombinerade nomenklaturen (tulltaxan) som publicerades av EU den 31 oktober 2013. EU har i och med detta ändrat tolkningen av domarna från den Europeiska domstolen. På grund av detta så försvinner texten i de Förklarande anmärkningarna till KN (FAKN) den 31 december 2013.
Kombinerade nomenklaturen (tulltaxan)länk till annan webbplats (den kompletterande anmärkningen återfinns på sidan 640)
De nya kraven som ett fordon måste uppfylla för att vara ett samlarfordon är:
  • I ursprungligt skick, utan omfattande förändringar av chassi, kaross, styrning, bromsar, överföring eller fjädring och motor. Reparation och återställande är tillåtet, defekta eller utslitna delar, tillbehör och enheter får ersättas under förutsättning att fordonet bevaras och underhålls i historiskt sett korrekt tillstånd. Moderniserade eller ombyggda fordon omfattas ej.
  • Minst 30 år gamla
  • Av en modell eller typ som inte längre tillverkas
Övriga krav om att fordonet ska vara förhållandevis sällsynt, normalt inte användas för sitt ursprungliga ändamål, vara föremål för särskilda transaktioner utanför den vanliga handeln med liknande bruksföremål, och vara av större värde anses uppfyllda om de tre ovan nämnda kraven infrias.

I ursprungligt skick, utan omfattande förändringar av chassi, kaross, styrning, bromsar, överföring eller fjädring och motor

Fordonet får inte vara ändrat från ursprungsskicket så att det får andra specifikationer än de ursprungliga. Om till exempel motorn har bytts ut mot en med andra specifikationer än den fordonet levererades med från fabrik, bedöms det vara fråga om en omfattande förändring. Samma sak gäller om motorn trimmats etc. Reparation och återställande är tillåtet, defekta eller utslitna delar, tillbehör och enheter får ersättas under förutsättning att fordonet bevaras och underhålls i historiskt sett korrekt tillstånd. Moderniserade och ombyggda fordon anses inte vara samlarfordon enligt tulltaxan, även om ombyggnaden gjordes för mer än 30 år sedan. Detta innebär bland annat att så kallade "söndermekade" och "stylade" fordon inte anses vara i ursprungligt skick. Det är det skick fordonet inkommer i som är avgörande för om det är att anse som ett samlarobjekt, vilket betyder att till exempel fordon som behöver renoveras inte uppfyller kravet på ursprungligt skick. Med uttrycket ”överföring” menas kraftöverföringen (koppling, växellåda, kardanaxel, drivande hjulaxel eller motsvarande).

Minst 30 år gamla

Ingen ändring mot tidigare tillämpning.

Av en modell eller typ som inte längre tillverkas

Det finns på marknaden nyproducerade fordon med modellnamn som är äldre än 30 år, t.ex. Chevrolet Corvette, Ford Mustang, Volkswagen Golf och Passat. Dessa exempel på fordon är så ändrade på grund av den tekniska utvecklingen och dagens krav t.ex. miljökrav, att de inte kan anses vara samma modell eller typ som den 30 år äldre modellen med samma namn.

Styrkande handlingar

För att kunna bedöma om förutsättningarna är uppfyllda bör information lämnas i form av lämplig dokumentation som exempelvis referensböcker, facklitteratur, foton, köpehandlingar, officiella fordonsdokument eller genom utlåtande från erkända experter.
Ovanstående krav gäller i tillämpliga delar även för motorcyklar.
 
KOMMER EN ARTIKEL PÅ USABIL.NU I NÄSTA VECKA RÖRANDE DETTA!!