måndag 15 februari 2016

Pontiac Parisienne Convertible 1965


2016 Vecka 7 genom sidorutan Måndag

Händer en hel del på importfronten trots hög dollarkurs kontra låg svensk krona men vi kämpar på och bilar rullar in i en strid ström. Några av dem kommer jag visa här några kommer jag spara för publicering vid annat tillfälle. Oftast bilar som jag 12% besiktigat men också sådana fordon som bara passerat genom sidorutan. Har du funderingar maila mig gärna på info@ccv.se kommer försöka lägga upp ett kort per dag när jag hinner och orkar, hoppas ni kommer gilla det jag fått se.

Första bilen är min egen som kommit hem från  Edmonton Alberta Canada och som jag kommer använda så ofta jag kan under den kommande sommaren istället för den Catalina 1965 som jag kvadda mot en älg nära Uppsala i höstas.

Bilen är en Pontiac Parisienne Two-Door Convertible 6P 1965 tillverkad i 5972 exemplar som från fabrik levererades med en 327a på 300 hästar och en Powerglide. Bilen går och fungerar som en dröm och några saker skall åtgärdas innan man äntligen får fälla cabben och  sola flinten. Just denna modellen är ingen dussinbil utan  i Sverige finns innan min endast fyra exemplar så  den är ovanlig men också ovanligt trevlig. Synd den inte levererades med  optionmotorn en 409a
 
 
 
på 400 hästkrafter men å andra sidan  kunde den ju även haft en Blue Flame rak sexa på 140 hästkrafter och min pigga 327a är ju närmare de 400………