Först
vill jag önska alla mina vänner en God Hjul var ni än är gha det jättebra.
Sen
minnas åter till Vilhelminas vintrar i slutet av sjuttiotalet när Roger
Kristoffersson hade en fränt fältlackerad Challenger 1970 som skotts med
vinterdäck och om jag minns rätt var det 4vxl mamuell och 383a i den men det är
många år sedan och jag tror den slutade sina dagar efter en lördagsdans när
chauffören Bert Strandberg satte den ut i skogen natten när farten var bättre
än fästet….. men jag var ej med utan är bara hörsägen.
Chrysler
var lite sena med att svara på framförallt Fords Pony Car succe men när de
gjorde det så var det med besked Dodge
presenterade sin Challenger och också på
E body kom Plymouth med sin Barracuda åren 1970 tom 1974 delades många detaljer
av dessa två bilar. Att skriva om dessa bilar är farligt då det finns många som
vet betydligt mer än jag och ser du jag skrivit fel , maila mig korrekt
information.
Nu
tittar vi lite på Dodge Challenger årsmodellerna 1970 tom 1974 och totalt
tillverkades det 165437 exemplar av Challenger under dessa år i Två olika
Hardtop utföranden och en Cabrioliet utförande.
1970
till 1974 fanns Challenger 2dr basversion och den kunde fås med både automat
och manuell växellåda. Minsta motorn som erbjöds var en rak sex cylindrig motor
på 198 kubiktum som gav 105 höstkrafter vid 4000 RPM och den motorstarkaste var
en 426 kubiktum stor Hemi på 425 höstkrafter vid 5000 RPM
1970
och 1971 kunde man även få dem i R/T utförande och Convertible
1972
erbjöds köparen standard version och en Rallye version
1973
och 1974 fanns bara bas version 2dr HT.
1970
kunde man få Basversion i två olika utföranden (HT och cabroliet) i två olika
serier basversion och R/T version,
R/T
serien kunde dessutom fås i ett utförande som heter R/T SE
Vår
bil är baserad på Challenger basversion och vad som ingick i paketet Trans Am
vet jag inte men framförallt var det ju motorn 340 six-Pak motor som uppgavs till 290
hästkrafter vid 4400 varv.
Tillverkningssiffrorna
är vaga men det är fler än tusen byggda TA Challengers kan ha varit ett krav
för att få köra Trans Am Tävlingsserien
Alla
uppgifter här är ungefär samma på alla Challenger 1970 till 1974
Hjulbasen
är 279,40 cm
Längden
är 485,90 cm
Bredden
är 193,29 cm
Häjden
är 129,40 cm
Spårvidd fram är 151,64 cm bak är den 155,70 cm
Bränsletanken
rymmer 68,1 liter
Vikten
är 1414,3 kilo på basmotor V8:a helt utan vätskor eller passagerare
Jag
gissar att man 1970 kunde beställa 340 six pak motorn i alla olika modeller men
det är i Sverige bara bas version av Challenger som utrustats från fabrik
med 340 six pak
Jag
gissar att de allra flesta med 340 six pak motorn var TA Challenger.
Plymouths
AAR Cuda hade samma motor och förmodligen samma typ av förbättringar som TA
Challengern hade.
Av
de Challenger 1970 idag som är registrerade som från fabriks rustats med 340
Six Pak motorn och som troligast alla är TA Challengers ser ut statistikmässigt
så här.
Måndagen
den 11 September kom den första TA Challengern
Totalt blev det registrerat 10 TA Challengers
under sjuttiotalet
TA
Chjallenger nummer 11 kom Tisdagen den
första *November 2005 och från 2010 och
framåt har det kommit fyra till så innan vår bil nu kom seglandes var det 15
exemplar i Sverige. Otroligt fräck bil och jag har en kompis som vill att jag
letar en sådan här nu i September när jag åker till Barett Jackson auktionerna
i slutet av Januari så var lugn det kommer fler…..
Till
er Alla God Hjul!!!