LÄS PÅ USABIL.NU ANSLAGSTAVLAN DÄR FINNS MER INFO
Bilar är kul och knyter ihop människor på hög och
låg genom att vi delar kärleken till dessa fantastiska fordon Byggmästare Gösta Lindstens Buick lever
vidare och grabben som köpte bilen 1973
ringde mig häromkvällen och berättade mycket glad om äventyret som började för
40 år sedan och som följt honom i vått och torrt. Här är lite av hans
berättelse.
Som liten grabb hade en av storgubbarna hemma i
byn en fyradörrars Buick 1948 och det
var både med glädje och viss avund och dröm som han såg denna fantastiska
skapelse glida förbi honom där han stod å väntade på sina kompisar nån gång på
femti-sext talet. Tiden gick och drömbilen glömdes bort.
Byggmästare Gösta Lindsten som ägde fastigheter både
i Sverige och utomlands fick under våren 1948 syn på en fantastiskt fin Buick
Convertible 1948 som var fabriksny och ljusgul med svart Sufflett hos en
bilhandlare i Västerås. Gösta gillade bilen men då hans affärssinne bromsade
honom avböjde han att köpa bilen för den smått enorma summan av 24000 Svenska
Kronor. Senare samma år skulle det visa sig att Byggmästare Lindsten haft rätt
när han inte köpt bilen för hösten 1948 passerade han återigen Västerås och o
samma skyltfönster stod den vackra
Buicken kvar och efter viss förhandling avslutades affären med att Lindsten
betalade 20000 kroonor för bilen.
Bilen kom att användas flitigt av Byggmästare
Lindsten och den fick även några gånger gå ner till hans fastigheter i
Frankrike. Och han skötte sin bil lika bra som sina fastigheter så slitaget var
minimalt. Bilen gick så tyst att de gående där han körde fram hörde honom inte
och den starka tonen från signalen var inte det ljud byggmästaren ville
överraska sina medtrafikanter med så han köpte en liten ”typ kyrk klocka” som
satt i dåtidens spårvagnar och som ljöd
mjukt när en spårvagn var tvungen att uppmärksamma medtrafikanter. Den klockan
gjorde att alla log när Buicken kom på Byggmästarens resor.
Efter att ägt bilen i 25 år tyckte Byggmästaren att
den skulle få ett nytt hem så en annons lades ut i Dagens Nyheter under säljes
som publicerades Fredagen den 10 November 1973 för summan 2000 Kronor.
Året var 1973 Ring ring var mest spelade låten på
Radion och i Augusti utspelade sig rånardramat på Kreditbanken på Norrmalmstorg
som trots massor av dramatik slutade lyckligt men som gjort Norrmalmstorg
världskänt. I Stockholm fanns en lantisgrabb som jobbat hårt en längre tid och
i fickan brände så stora sedlar som tom en Tusenlapp och Den här veckan i
November hade han långhelg då han var ledig både Lördag och Söndag.
Fredagen den nionde November 1973 sitter han efter jobbet och läser Dagens Nyheter. I
fickan bränner inte bara pengarna han tjänat tidigare utan även den nyutbetalda
veckolönen.
Vår grabbs hjärta hoppar till när han ser annonsen
som förkunnar att en Buick 1948 var till
salu i Linköping. Linköping tänker han
225 kilometer bara för att köpa en bil men så minns han hur han trånat när
traktens Buick passerat honom och nu hade han läge på en Buick 1948 som
dessutom var i Cabriolet utförande så Han ringer byggmästare Lindsten i
Linköping och de kommer överens om att
han ska få komma ner på Lördagen och köpa bilen. Innan Lindsten la på
telefonluren sa han Jag vill ha 2000 för bilen Kontant…. Inga problem sa vår
vän. Han ringer sin bästa vän och får honom som följeslagare dagen efter.
Fredagskvällen går åt till att räkna pengarna igen
och igen köpa en så gammal bil när man kan köpa en nästan ny trygg Amazon för
samma pengar. På kvällen har han svårt att somna och han vaknar före sex på Lördagsmorgonen. Han hoppar
i byxorna hämtar sin kompis och såå var de extra tidigt på väg söderut efter
gamla riksettan.
Lördagen den tionde November vid tio tiden svänger
han in på gården dit han kommit efter Lindstens noggranna beskrivning och innan
han parkerat bilen han kom med vet han att därifrån kommer han åka sin nya
Buick.
Han gör en kort provkörning så följer byggmästaren
in och papper och pengar byter ägare och på väg ut möter han en bilhandlare
från Södertälje som snopet får se Buicken och den nya ägaren glida iväg från
Linköping mot huvudstaden.
Sedan den där Lördagen i November 1973 för fyrtio år
sedan har nuvarande ägare och Gösta Lindens Buick varit ett par och under ca 14
år stod den undanställd till bilrenoveraren och kompisen Hans Emeren sa ta hit
Buicken så tar jag igång den så efter några dagar i Hans händer gick den på
nytt och rullar troget runt varje Sommar mest i Dalarna. Bilen är egentligen bara underhållen under
sina första 65 år och fortfarande fungerar den riktigt bra.
Vi pratade även om en klockan som renoverats och vid
urmonteringen upptäckes en liten instruktionsbok i storleken 1x2 cm virad runt
en elkabel till klockan och givetvis är boken åter på plats efter att klockan
renoverats.
Fick också veta att Byggmästarns Buick var en av de
som byggts för export och de skillnader han kände till mot de usa byggda var
·
3vxl manuell istället för automat
·
Tjockare topplockspackning för å sänka kompression
då högoktanig bensin var svår att finna utanför USA
·
Äldre modell av ratt
Ja tänk vad mycket historia en bil kan ge sina ägare
och beundrare under sin livscykel.
Stort tack till ägaren som kontakta mig och allt i denna text må inte
stämma helt men ger ändå en rätt så tydlig bild av att många år gått!