Har av olika anledningar snöat in på Nash, detta
mest beroende på den fina Nash Amassador
Six Four Door Sedan 6P 1938 som jag hittade i Hoting för ett par veckor sedan.
Bilen tillhör Per-Åke Persson från Strömsund
men den började sitt liv redan som ny på
Frösön i Östersund Jämtland Sweden Världen hos en rikare familj som föredrog en kvalitetsvagn
med fyra dörrar istället för de massproducerade Ford Vagnarna. Troligt var
Frösöfamiljen välbärgad och dessutom skötte de bilen omsorgsfullt då den idag
fortfarande 75 år efter tillverkning
fortfarande är i enastående skick. Visst är den renoverad men bara delvis.
Vi ser Att 1938 finns det i Sverige sju bilar registrerade
av märket Nash och av dessa sju är två
Convertible. Osäker på hur de fem övriga är i utförande men de sju är
spridda från Henån i Söder till Strömsund i Norr.Vi gissar att det är Två som
är i 4dr utförande precis som Per-Åkes bil. Notera att 1938 är sista året med
huvudstrålkastarna utanför bilen, 1939 fälldes de in i framskärmen å de e ju på
tok för modernt…….
Intressant är att kunna skruva tiden åter och se hur
det såg ut på Frösön första gången bilen kom dit?
Sen är växellådan
extremt intressant då beställaren av vagnen beställde nymodigheten
Vaccum kontrollerad växling till den tre växlade växellådan
vilket gjorde att det monterades en växelspak mitt på instrumentbrädan
för att styra Vaccum tekniken. Kostade
30 USD extra.
Sen har den också Overdrive som kostade ytterliggare
50 USD.
Motorn var en rak sex cylindrig toppventilsmotor på
234,8 kubiktum som gav 105 hästkrafter vid 3400 RPM
Vaccum styrningen av växellådan är ytterst
intressant men vad som verkligen fångade min nyfikenhet och som jag hoppas
någon på ett enkelt sätt beskriver för mig: VARFÖR SER TÄNDNINGEN UT SOM
FÖLJER.
Vi börjar med att titta på fördelarlocket det är 14 kabel
anslutningshål på denna (SEX) 6
Cylindriga motor????????.
Två kabelanslutningar i mitten ovanpå fördelar
locket går till var sin tändspole (Bilen har alltså två tändspolar)
Sex kabelanslutningar går från fördelarlocket till de (SEX) 6 tändstift som sitter på
motorns vänstra sida
Sex kabelanslutningar går från fördelarlocket till de (SEX) 6 tändstift som sitter på
motorns högra sida
MOTORN HAR ALLTSÅ
TOLV (12) TÄNDSTIFT TROTS DEN ÄR SEX CYLINDRIG VÄNLIGEN DU KUNNIGA FÖRKLARA VARFÖR!.