tisdag 11 september 2012

CADILLAC ELDORADO TWO-DOOR COUPE 5P 1981 V8 6 4

Idag kollar vi in en grym bil för den hamnar precis utanför det område som jag försöker  mästra. Jag hanterar alla fordon 1980 och äldre.
Cadillac erbjöd sina kunder 1981 en motor som bespottas av många och som älskas av få.
De var verkligen ute tidigt ifråga om att stänga av cylindrar.

I korthet var det en V8:a på 6,0 liter (364 kubiktum) som gav  140 hästkrafter när alla 8:a var i drift.
Sen kunde man med modern elektronik stänga av två eller fyra cylindrar genom elektronisk styrning  av ventiler och bränsletillförsel.
Man kan säga att
När bilen startas och man kör iväg så är alla 8:a i drift
När bilen  körs i hastigheter upp till  70 km/h är  det 6 cylindrar som gäller
När bilen cruisar på motorvägen är endast 4 cylindrar i drift

Givetvis är detta ett expriment som Cadillac förlorade stort på främst i Prestige och Kvalitet
Motorn fanns i Fleetwood modellerna 1981 till 1983 men endast ett år i Lyxmodellen Eldorado nämligen 1981.
Denna vår bil som hamnar på Gotland är en:
Cadillac Eldorado 1981 tillverkades i 60643 exemplar och det finns bara en handfull i vårt land och ett tusental kvar  i Världen. Fanns i både 6 cylindrig version och så ”vår V8 6 4 ”

Ett annat problem var en obalans i karossen på Eldorado 1981 och det avhjälpte Cadillac med en ca 50 kilo tung stålplatta under  förarsätet så problemen hopade sig för detta så kallade underverk till motor.

Så 1982 erbjöd Cadillac ännu en flopp nämligen HT 4100 en 4,1 liters V6:a där topparna var av Gjutjärn och blocket av aluminium…….Sägs att mer än hälften av motorerna byttes ut under garantitiden mot en motor helt i gjutjärn men de e en helt annan Historia……

KLICKA SÅ BLIR DET STORT




NOTERA ATT TVÅ CYLINDRAR PER RAD GÅR ATT STÄNGA AV