CADILLAC
ELDORADO TWO-DOOR COUPE 5P 1981 V8 6 4
Idag kollar vi in en grym bil för den hamnar precis
utanför det område som jag försöker mästra. Jag hanterar alla fordon 1980 och
äldre.
Cadillac erbjöd sina kunder 1981 en motor som
bespottas av många och som älskas av få.
De var verkligen ute tidigt ifråga om att stänga av
cylindrar.
I korthet var det en V8:a på 6,0 liter (364 kubiktum)
som gav 140 hästkrafter när alla 8:a var
i drift.
Sen kunde man med modern elektronik stänga av två
eller fyra cylindrar genom elektronisk styrning
av ventiler och bränsletillförsel.
Man kan säga att
När bilen startas och man kör iväg så är alla 8:a i
drift
När bilen
körs i hastigheter upp till 70
km/h är det 6 cylindrar som gäller
När bilen cruisar på motorvägen är endast 4
cylindrar i drift
Givetvis är detta ett expriment som Cadillac
förlorade stort på främst i Prestige och Kvalitet
Motorn fanns i Fleetwood modellerna 1981 till 1983
men endast ett år i Lyxmodellen Eldorado nämligen 1981.
Denna vår bil som hamnar på Gotland är en:
Cadillac Eldorado 1981 tillverkades i 60643 exemplar
och det finns bara en handfull i vårt land och ett tusental kvar i Världen. Fanns i både 6 cylindrig version
och så ”vår V8 6 4 ”
Ett annat problem var en obalans i karossen på
Eldorado 1981 och det avhjälpte Cadillac med en ca 50 kilo tung stålplatta
under förarsätet så problemen hopade sig
för detta så kallade underverk till motor.
Så 1982 erbjöd Cadillac ännu en flopp nämligen HT
4100 en 4,1 liters V6:a där topparna var av Gjutjärn och blocket av aluminium…….Sägs
att mer än hälften av motorerna byttes ut under garantitiden mot en motor helt
i gjutjärn men de e en helt annan Historia……
KLICKA SÅ BLIR DET STORT
NOTERA ATT TVÅ CYLINDRAR PER RAD GÅR ATT STÄNGA AV