Jag
håller på bryta ner årsmodell 1960 och har en alldeles förträfflig
historia som jag borde gjort färdig men
det kommer hela tiden nytt vetande så det blir å hålla ut.
Skriver
jag nått om 1963 händer det alltid nått i email inkorgen.
Men
flest av Alla Impalas i Sverige är årsmodell 1965 och vi ska kolla upp den näst
mest tillverkade modellen 1965 och se vad vi hittar om fyradörrars Sedan
En
kille i Dalarna funderar på att köpa den och han har sänt mig tre bilder där
jag här delar med mig av en.
Först
köparen läs hela texten nedan så har du svar på några av frågorna det jag inte
skrivit om kan jag inte svara på utan
att se bilen eller få mer information. Lycka till med bilköpet och
hoppas det blir rätt.
Chevrolet
gick bra 1965 man tillverkade hela 2.382.509 fordon i ungefär ett dussin olika modeller.
Nästan
50% av alla fordon var av modellen Impala. Hela 1.046.514 exemplar var modellen
Impala Impala SS. Dessa var fördelade i nio olika utföranden.
Vi
tittar exakt på denna vita bil och ser då att 480.801 exemplar tillverkades av
Impala Four-Door Sedan 6P 1965.
Vår
bil tillverkades i Maj 1965 på fabriken i Los Angeles och levererades med en inredning i blå färg
tillverkad i både tyg och Galon. Kaross och tak Var lackerad i en vit färg
kallad Ermine White. Vad man kan se så är den omlackad åtminstone en gång ( vit
färg på ch nr plåten)
Vad
vår bil är värd är skrivet i stjärnorna men mellan 40 till 200000 tusen kronor
allt beroende på vilken motor bilen har idag och kanske främst vilket skick på
kaross och vilken dokumentation som följer med bilen.
Chassinummer
och body plåt avslöjar inte så mycket på dessa bilar annat än att den hade v8:a
och färgerna in och utvändigt samt karossnummer.
Bilen
kostade i basutförande 2779 USD
Bilen
vägde utan förare vätskor eller bagage 1630 kilogram
Hjulbas
302cm
Längd
541cm
Bredd
202cm
Höjd141cm
Spårvidd
fram 1588mm
Spårvidd
bak 1585
Tankrymd
76 liter
Man
kunde få motorer från rak sexcylindrig på 90 hästkrafter och 230 kubiktum upp till en 340 hästars 409:a men vi gissar
att vanligast var 283:an som var Chevrolets slitvarg sedan några år. Vilken
motor som var original i denna bil kan styrkas genom gamla dokument Vi vet
att vår bil hade V8:a från fabrik men ej hur stor (liten)
Växellådan
kunde fås i 3 eller 4 växlad manuell
eller två eller trestegs automat
Bakaxel
10 eller 12 bultad.
I
Sverige finns det idag totalt 19 exemplar
registrerade av Chevrolet Impala Four-Door Sedan 6P 1965
Av
dessa 19 är hela 18 från fabrik utrustad med V8:a.
Men
endast en av de 19 hade från fabrik en sexcylindrig motor nämligen en LjusBrun
i Hörby men den har tuffats till genom åren så den har en hyffsat pigg V8:a
idag men originalkännarna skulle jubla om det varit originalmotorn